Oko petsto pacijenata iz cijele Hrvatske koristilo je do sada usluge dvaju besplatnih farmakoterapijskih savjetovališta koji djeluju u sklopu javnog zdravstvenog sustava. Oba su u Zagrebu – jedno je dio Doma zdravlja Zagreb Centar u Runjaninovoj 4 i otvoren je 2018., a drugi je otvoren lani i djeluje u sklopu Dijabetološkog centra Siget na adresi Avenija Većeslava Holjevca 22.
“U našem savjetovalištu se po prvi put u Hrvatskoj pacijentima pruža usluga usklađivanja terapije lijekovima. Riječ je novom modelu pružanja cjelovite skrbi unutar kojeg ljekarnici, u suradnji s liječnicima obiteljske medicine, pacijentima usklađuju terapiju s ciljem poboljšanja rezultata liječenja, osobnog iskustva s lijekovima te kvalitete života. Pozivam pacijente kojima je potrebna bilo kakva pomoć s lijekovima da iskoriste ovu uslugu jer im doista može biti od velike koristi”, objasnila je mag. pharm. Lucija Ana Bićanić.
Velika pomoć teže pokretnima
Pacijenti za savjetovalište saznaju preko liječnika obiteljske medicine, specijalista, medicinskih sestara i ljekarnika, putem različitih medijskih kanala, a preporuke se šire i preko obitelji i prijatelja.
“Liječnici i medicinske sestre upućuju pacijente na provjeru terapije, savjetovanje o načinu uzimanja lijekova te, kada je potrebno, na procjenu mogu li se određeni lijekovi istovremeno koristiti i jesu li određeni simptomi koji im se pojave tijekom terapije možda nuspojava nekog od lijekova koje pacijent uzima. Dodatno, uspostavljena je i suradnja s patronažnim sestrama i tehničarima, tako da je moguće i dogovoriti kućnu posjetu. Naime, u praksi se pokazalo da je upravo ljudima koji su teže pokretni i koji ne mogu otići do liječnika i/ili specijalista naša pomoć najpotrebnija”, rekla je magistra Bićanić.
Kome najviše koristi usluga
Savjetovalište je namijenjeno osobama koje koriste veći broj lijekova i dodataka prehrani, koje imaju problema s uzimanjem lijekova ili pitanja vezana uz lijekove koje koriste, osobama koje pate od nuspojava na lijekove, koje koriste lijekove koji zahtijevaju pomno praćenje i osobama koje imaju problema s postizanjem terapijskih ciljeva.
“Prema dosadašnjem iskustvu, uslugu najviše koriste osobe koje boluju od kroničnih bolesti kao što su visoki krvni tlak, razne kardiovaskularne bolesti i šećerna bolest, ali dolaze i pacijenti s terapijom vezanom za psihička stanja, autoimune bolesti i karcinome, kao i trudnice koje zanima koju terapiju smiju nastaviti uzimati tijekom trudnoće. Kod osoba koje imaju više kroničnih bolesti često nailazimo na velik broj lijekova u terapiji, a dodatno veliki broj pacijenata uzima razne preparate (biljni pripravci, vitamini, minerali itd.) koje kupuju u ljekarni ili preko interneta što može ugroziti njihovu sigurnost”, objasnila je magistra.
Besplatno i bez uputnice
S obzirom da je usluga besplatna te nije potrebna uputnica, pacijenti brzo i lako dolaze na red što omogućava da se redovito vide ili čuju s farmaceutima iz savjetovališta.
“Tako u suradnji s liječnikom obiteljske medicine brzo i efikasno prilagodimo terapiju ili usmjerimo pacijenta drugom zdravstvenom djelatniku, kada je to potrebno. Kod nekih osoba moguće je riješiti problem već na prvoj konzultaciji, a kod drugih osoba je potrebno nekoliko redovitih dolazaka na tjednoj ili dvotjednoj bazi, ovisno o složenosti problema. Važno je za napomenuti da se svakom pacijentu pristupa individualno te se sve pacijente kontinuirano prati”, doznajemo od magistre Bićanić u savjetovalištu u Sigetu.
Prva konzultacija, napominje, u prosjeku traje oko sat vremena s obzirom da najprije moraju prikupiti svu medicinsku dokumentaciju te popisati sve lijekove i dodatke prehrani koje pacijenti uzimaju, dok svaka sljedeća konzultacija traje do 30 minuta. Pacijenti se naručuju telefonski, na brojeve telefona 099 5838 382 ili 091 4897 038, mailom ili putem online servisa za naručivanje.
Stariji ugodno iznenađeni
“Osobito naši stariji pacijenti su uvijek ugodno iznenađeni postojanjem ove usluge i činjenicom da smo tako lako dostupni, stoga se rado vraćaju te nam daju povratnu informaciju kako se osjećaju nakon naših preporuka. Nama je najveće zadovoljstvo čuti da smo nekome pomogli, da se pacijenti bolje osjećaju te da možemo razjasniti mnoga pitanja koja pacijenti imaju o svojoj terapiji”, zaključila je naš razgovor magistra farmacije Lucija Ana Bićanić.