Prati nas

Aktivno starenje

Spakirani koferi

Svjetski putnik Vlado Šestan: ‘Putujte što prije, što više i što dalje!’

Profesionalni putnik, turistički novinar i influencer koji na putu provede i do 200 dana godišnje. I tako desetljećima. Ovo je opis gospodina Vlade Šestana koji ni u 63. godini života nema namjeru usporiti svoj životni i putni ritam. Naprotiv. Nedavno se vratio s kraćeg putovanja po Sloveniji, a već ovoga tjedna putuje na Sejšele.

Objavljeno

Vlado Šestan (foto: privatni album)

“Putujem od najranije mladosti. Još dok sam bio dječak, najveća mi je želja bila vidjeti svijet i sve što sam u životu radio, radio sam s tim ciljem. U bivšoj Jugoslaviji nije sve bilo tako jednostavno i dostupno kao danas pa ako si htio skijati, trebao si postati učitelj skijanja. Ako si pak želio putovati, trebao si postati turistički vodič. I tako je sve počelo”, priča mi Vlado Šestan (62) uz kavu u jednom od kafića uz zagrebački park Maksimir.

Nesuđeni veterinar

Iako je diplomirao veterinu, u struci nije nikada radio. Ozbiljno se i profesionalno turizmom počeo baviti u ranim četrdesetima, kada je postao direktor turističke agencije Generalturist. Potom je otvorio vlastitu agenciju koja je poslovala deset godina, sve do velike gospodarske krize 2009.

“Tada se sve počelo mijenjati. Moja agencija radila je vrlo specifičan segment turizma, takozvani MICE Outgoing. To su bila najskuplja putovanja za velike tvrtke koje su imale i ozbiljne budžete. No, s krizom, ti su se budžeti počeli smanjivati, a to se odrazilo na naš posao. Nakon toga, zaposlio sam se u agenciji Atlas”, prisjeća se Vlado.

Oglas

Danas je vlasnik, urednik i autor na vlastitom portalu koji se bavi isključivo putovanjima. “Sve je krenulo 2014. godine kada sam otišao iz Atlasa. Tada sam osnovao grupu na Facebooku na kojoj sam odlučio podijeliti svoja iskustva s putovanja. Mislio sam da bi to moglo ljudima biti korisno. Grupa je odmah počela rasti, a uspješna je i danas – imamo gotovo stotinu novih članova dnevno. S ponosom mogu reći da je to druga najveća travel grupa u Europi”, otkriva nam ovaj iskusni svjetski putnik.

Ohrabren uspjehom grupe na društvenoj mreži, odlučio je otvoriti portal. “Znate, sve što se objavi na Facebooku, s vremenom može nestati, dok na mom portalu članci ostaju i uvijek su aktualni.”

“Portal Travel Advisor je od samog početka zamišljen kao izlog u svijet. Na njemu se mogu čitati tekstovi na hrvatskom, ali i na engleskom, srpskom i makedonskom jeziku. Moja osnovna ideja je predstaviti destinacija i putovanja ljudima iz regije – Hrvatska je naprosto premalo tržište da bismo se samo na nju koncentrirali”, pojašnjava Vlado Šestan.

Pitam ga kako se pakira za putovanja, ima li kakav koristan savjet ili trik za nas kojima je pakiranje mrsko. “Treba mi manje od deset minuta da se spakiram – bilo da je riječ o skijanju u Americi ili o ljetovanju na Havajima. Uvijek znam koliko dugo će trajati put pa po tome odredim koliko mi treba gaća, čarapa, potkošulja. Prema duljini putovanja biram i veličinu kofera. Ako putujem negdje gdje je klima drugačija od naše, također se brzo i lako pripremim i prilagodim”, priča mi Vlado.

Najradije putujem sam

Za putovanja se ne priprema posebno. Kaže, ako je odlučio nekamo otići, za to postoji i dobar razlog. “Kao što sam rekao, silno sam znatiželjan, ali ne vidim uvijek sve što sam zamislio. Više ne trčim za atrakcijama – ako mi se svidi ostati na nekom malom trgu i piti kavu, onda to i napravim.”

Vlado Šestan (foto: privatni album)

Najčešće putuje sam, ali to je sada uglavnom na poziv raznih turističkih zajednica iz čitavoga svijeta. “Na odredištu obično imam poznatih ljudi, ali ako i nemam, ni to me ne smeta. Ponekad putujem i sa suprugom, ali ona uglavnom bira takozvana leisure putovanja – ona s puno uživanja, odmaranja, kupanja i opuštanja.”

Putovanja su moj život!

“Putovanja su moj život”, s velikim osmijehom na licu govori mi Vlado. “To nije hobi ili povremena zanimacija. Ona su dio mene. Usprkos tome što stalno putujem, i dalje uvijek imam reisefieber“, priznaje.

“Na putovanjima provedem više od pola godine – obiđem nebrojene hotele, restorane, barove i muzeje. Više i ne brojim. U Francuskoj i Americi bio sam valjda već stotinu puta. Ali tim se zemljama uvijek najradije i vraćam. Volim i Italiju, Austriju i Švicarsku. Volim njihovu finoću, kulturu, hranu i vina – taj hedonistički doživljaj zapadne kulture. Tu je, ponavljam, Francuska apsolutno na prvom mjestu, i pritom uopće ne mislim na Pariz”, otkriva Vlado Šestan svoje favorite među destinacijama.

Korona me potakla na otkrivanje domaćih destinacija

Velik utjecaj na njegove planove, ali i na planove mnogih drugih ljubitelja putovanja svakako je imala (i još ima) pandemija koronavirusa. No, ni to ga nije omelo u lutanjima.

“Smanjio sam putovanja u inozemstvu, ali sam zato putovao po Hrvatskoj. Otkrio sam neka mjesta gdje prije nisam bio – primjerice, bio sam u Kostajnici. Ponovo sam posjetio Baranju – taj dio Hrvatske volim znatno više nego obalu. Ne ljubim pretjerano kupanje i plaže, više volim unutrašnjost. Ima sjajnih destinacija i u okolici Zagreba – odličnih restorana i vinarija. Drago mi je da se upravo u tom kraju, na kontinentu, jako puno radi kako bi se unaprijedila ponuda i primijetio sam ogroman napredak”, zadovoljno zaključuje moj sugovornik.

Hrvatska bez elitnog turizma

No, kaže ovaj poznavatelj svjetskog turizma, hrvatska nema, a teško da će ikada i imati elitni turizam. “Jer, iskreno, što elitni gosti kod nas uopće mogu raditi? Oni dolaze svojim mega-jahtama koje napuste kako bi se kratko prošetali mjestom u kojem se usidre. Osim toga, Hrvati slabo putuju i zapravo nemaju jasan pojam o tome što je to elitni turizam. A potom, Hrvati ne znaju i ne žele biti sluge. A elitni turizam to podrazumijeva – jer kada gost plati 5.000 eura za neku uslugu, on očekuje slugu, a ne konobara frenda koji će ga potapšati po ramenu”, ukazuje Vlado Šestan na srž problema hrvatskog turizma.

Vrli novi svijet

Pitam ga koliko se svijet promijenio u proteklih dvadesetak godina, otkako intenzivno putuje. “Svijet se neopisivo promijenio! Primjerice, kada sam prvi put došao na Bali, 1987. godine, tamo su postojala samo dva hotela. Bila su tamo i poznata rižina polja pa su se onda tamo ženili Mick Jagger i Rod Stewart. Danas na Baliju živi pet milijuna ljudi! Tamo danas vlada takav ogroman promet i tolika je gužva, da se od Balija više ne može vidjeti baš ništa. To je sa sobom donijela globalizacija i liberalizacija avionskih putovanja”, analizira Vlado.

“Korona je također promijenila mnoge stvari, a hoće li se to sve opet vratiti na staro – ne znam, sumnjam. Mislim da u idućih bar još godinu dana neće. Jer i avio-kompanije su u problemima, puno ljudi je otišlo iz turizma i više ne rade u tom segmentu.”

Drugačiji doživljaj putovanja

Vlado Šestan dodaje da se s godinama promijenio i njegov osobni doživljaj putovanja. “Uvijek tvrdim da na svako mjesto na svijetu treba doći tri puta – jednom sam, jednom s partnerom i jednom s prijateljem. Svaki put to je drugačiji doživljaj! Dok sam bio mlad, putovao sam s frendovima i to je bilo prilično spartanski. 300 dolara bilo nam je dovoljno za tjedan dana putovanja. Danas više ne mogu i ne želim tako putovati, ne želim bilo gdje spavati i jesti lošu hranu. Ja sam sada u godinama kada želim samo najbolje!”

Influenser starog kova

Putovat će, kaže, dok god ga noge budu nosile, a o svojim putovanjima redovito piše na svom portalu. “Portal je jako čitan, a moj pristup radu ili onomu što se danas moderno zove influensanje je posve drugačiji od mojih kolega. Ja donosim informaciju, ne slikam se po plažama ili po znamenitostima i atrakcijama. Uvijek ću rado preporučiti dobar hotel ili restoran, uputiti čitatelje što vrijedi vidjeti na određenoj destinaciji.”

Vlado Šestan (foto: privatni album)

Vlado će bez uvijanja reći kako su mu putovanja dala sve u životu. “Čak sam i suprugu upoznao na skijanju u Italiji. Ona je došla sa svojim društvom i tamo smo se na brdu upoznali. Putovanja su mi dala bezbroj prijatelja koje imam u skoro svakoj državi na svijetu, koje mogu uvijek nazvati. Osim toga, putovanja su mi dala ogromnu slobodu – jako puno toga sam vidio uživo i nitko mi ne može uvjeriti u nešto što nije istina“, kaže Vlado Šestan.

Mijenjam dom!

S našim je čitateljima spremno podijelio i jedan od svojih trikova koje koristi kad putuje. “Uvijek sa sobom nosim kreditnu karticu, osobnu kartu i 50 dolara. Ovo posljednje je za slučaj da me netko napadne ili pokuša opljačkati. Ja mu tada pružim 50 dolara. Nikad ne kažem da nemam ništa jer bi to napadačima bilo sumnjivo. Ovaj moj trik uvijek funkcionira – dvaput mi se dogodio pokušaj pljačke i na ovaj sam ga način riješio”, govori uz smijeh

Tijekom posljednjih desetak godina Vlado je iskušao još jedan specifičan vid putovanj – home exchange ili zamjenu doma s drugim ljudima. Njegov stan u Crikvenici prilično dobro kotira među stranim turistima koji mu zauzvrat ustupaju svoje domove diljem svijeta.

“Ovo odlično funkcionira – svi vole Croatia, sea side, Adriatic. A oni koji imaju stanove primjerice u Splitu, Rovinju ili vile u Istri, mogu bez problema stići doslovno svugdje – od Havaja do Balija”, priča mi Vlado.

“Jednom smo tako supruga i ja tako otputovali u Škotsku, u jedno sasvim malo, ali prekrasno mjesto. Siguran sam da inače tamo ne bismo dospjeli da nije bilo ove prilike. Putem zamjene doma najčešće putujemo u Francusku. Tako imamo priliku iskusiti lokalni život: odmah otkriješ gdje je ribarnica, gdje je plac, a gdje pekara. Jednom smo u Austriji imali i kokoši koje smo hranili, a u Francuskoj mačke. To je doista jedinstveno iskustvo!”

Za sam kraj razgovora, Vlado Šestan poziva sve čitatelje portala Moje vrijeme koji vole putovanja i koji putuju, da mu se jave i postanu autori na njegovu portalu. Mladima pak poručuje da putovati počnu što prije, da putuju što više i što dalje.

Ovaj prilog objavljen je u sklopu projekta “Novo vrijeme”. Projekt je sufinancirala Europska unija sredstvima Europskog socijalnog fonda. Sadržaj priloga isključiva je odgovornost Udruge Hoću stranicu.
Oglas

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.