Prati nas

Mozaik

Yugo 45

Jugo neće dugo: Amerikanci su ga proglasili najgorim automobilom ikad

Prodavao se kao lud. Na američkom tržištu nikada do tada nije bio tako mali i jeftin automobil. U prvoj se godini u Sjedinjenim Državama prodalo 40.000 komada.

Objavljeno

|

scr: Youtube

Yugo ili jugo slovi kao “najlošiji automobil svih vremena”. Istovremeno se proslavio kao zvijezda holivudskih filmova i postao legenda. Rođen u bivšoj Jugoslaviji kao Zastavina modificirana verzija fiata 127, Jugo je bio i ostao svjedok jednog vremena sa svim njegovim dobrim i lošim stranama, javlja Deutsche Welle.

“Jugo je jugo. On je poput vremenskog stroja” kažu vozači. Komunistički je ekvivalent Volkswagenu, ali iz Jugoslavije. “Nije najbolji, ali je naš. Mi smo ga napravili”, kaže jedan vozač. “Jugo je ujedinio Balkan. Svih šest republika radilo je na istom automobilu”, dodaje drugi.

Ovaj automobil stvoren je prije raspada Jugoslavije. “To je možda simbol te države koja ne postoji”, kaže kulturolog i utemeljitelj projekta Yugo-taxi Peter Shutz.

oglas

Prvi jugo koji je 1980. godine sišao s proizvodne trake darovan je predsjedniku Jugoslavije Josipu Brozu Titu, navodi DW. Danas sa svojih 45 konjskih snaga ovaj automobil izgleda prilično spartanski, ali ima nešto što modreni automobili nemaju. “Jako je jednostavan iznutra. Ima grijač stražnjeg stakla na kojem možete zagrijati ruke dok gurate automobil. Ima sirenu, volan, sve radi. I taj zgodan detalj: iako je mali, ima tri pepeljare tako da bi svi trebali pušiti”, objašnjava kroz smijeh Neven Cerić iz Kluba ljubitelja Zastave.

Jugo se izvozio u 74 države, uključujući i Sjedinjene Države. “Komunistički automobil koji se prodavao u Americi kojom je vladao Ronald Reagan. Amerikanci su izglasali da je to najgori automobil tisućljeća”, kaže povjesničar Jason Vuic. Najgori na svijetu, a postao je zvijezda holivudskih filmova. “I tako je postao pop-ikona neuspjeha”, dodaje Vuic.

Bio je to najprodavaniji uvozni automobil u Sjedinjenim Državama. “Kad se pojavio na niskobudžetnom dijelu tržišta, pokazao je proizvođačima da ima mjesta i za takav proizvod i da to može biti unosno”, analizira ovaj povjesničar.

Tito je umro 1980. godine, a devedesete su donijele velike ratove. “Jugoslavija se počela raspadati, a kad se Srbija našla pod sankcijama UN-a i Yugo America je sankcioniran. I to je bio kraj. Na koncu, 1999. godine NATO je bombardirao tvornicu u kojoj se jugo proizvodio jer je ona proizvodila i oružje. To je kao završni cresendo jugo-opere. Može li jugo postojati bez Jugoslavije? Ne!” rezolutno tvrdi Vuic.

Posljednji jugo s trake je sišao 11. studenog 2008. godine. Bio je to kraj jednog slavnog poglavlja europske automobilske povijesti s 800.000 proizvedenih juga tijekom 30 godina, zaključuje DW.

Zanima nas vaša priča

Želite li i vi, posve anonimno, podijeliti svoje iskustvo i viđenje ove teme s nama i našim čitateljima, možete to učiniti putem web obrasca Povjerljivo. Napišite svoju priču!

oglas
.

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP