Prati nas

Mozaik

Sposobnost slušanja

Znate li slušati ili uvijek pametujete? Naučite biti bolja podrška

Ponekad osoba do koje nam je stalo jednostavno treba nekoga tko će je pažljivo saslušati, bez puno govora, prodika ili davanja savjeta. Čak i ako ste i sami prošli kroz slično iskustvo, to ne znači da morate nuditi savjet ili iznijeti svoje mišljenje. Naučite prepoznati trenutke kada sugovorniku treba tiha podrška i kako mu možete pomoći bez uplitanja.

Objavljeno

|

Kako podržati blisku osobu koja se povjerava, bez nepotrebnih savjeta? Stručnjaci s PsychCentral-a objašnjavaju kako kroz aktivno slušanje i suosjećanje možemo pružiti najbolju podršku. Saznajte zašto je važno prvo pitati želi li osoba naše mišljenje, kako koristiti empatično slušanje i zašto je nekad najvrjednije jednostavno biti uz nju, razumjeti njene osjećaje i pokazati povjerenje.
ilustracija: S. Bura/mj

Kad slušamo nekoga tko nam govori o svom životu i izazovima s kojima se suočava, najčešće osjetimo potrebu za dijeljenjem savjeta. Međutim, ponekad je dovoljno tu osobu samo aktivno slušati i iskreno suosjećati s njom jer to u nekim situacijama može biti najdragocjenija podrška. Pročitajte savjete stručnjaka s PsychCentral o tome kako sugovornika slušati bez ubacivanja svog mišljenja ili izražavanja onoga što biste vi učinili.

Pitajte osobu želi li pomoć

Naravno da ne možemo biti ravnodušni prema tuđoj nevolji. Ako vam netko povjerava nešto ranjivo i želite mu pomoći iznošenjem svog mišljenja, savjetom ili nekom radnjom, najbolje je prvo pitati žele li to uopće čuti. Ponekad ta osoba samo želi da je netko sasluša pa ako nepozvani poduzimate bilo što po tom pitanju, može samo pogoršati situaciju. Zato pitajte nešto poput: “Želiš li da te samo saslušam ili želiš čuti moje mišljenje o tome?”

Prakticirajte aktivno slušanje

Ako vas osoba zamoli da je samo saslušate, prakticirate aktivno slušanje. Ono zahtijeva da budete potpuno usredotočeni na govornika kako biste mogli razumjeti što vam doista pokušava reći.

oglas

Istraživanje iz 2022. o aktivnom slušanju sugerira ove savjete za bolje slušanje:

  • fokusirajte se na govornika
  • slušajte što govori, čak i ako to nije ono što želite čuti
  • parafrazirajte ono što ste čuli
  • postavljajte pitanja ako trebate dodatno pojašnjenje
  • izbjegavajte osuđivanje
  • izbjegavajte donošenje pretpostavki
  • nemojte formulirati odgovor dok sve ne čujete

Aktivno slušanje će vam omogućiti da slušate bez poriva da dajete povratno mišljenje.

Uvažite tuđe osjećaje

Ako vam se netko povjerava, uvažite njegove osjećaje. Ako je uvažavanje iskreno, to može biti snažan alat za komunikaciju. Osobi koja vam se povjerava tako možete reći: “Razumijem zašto ti je to bilo teško.” Ili: “I mene bi ljutilo da mi se to dogodilo.” “Žao mi je što ti se to dogodilo, nisi to zaslužio/la.” “Mislim da si dobro postupio/la u toj situaciji; ponosan/na sam na tebe.” Uvažavanje osjećaja pokazuje govorniku da razumijete ono što vam pokušava prenijeti.

Budite osoba od povjerenja

Kada vam se netko povjerava, lako je krenuti s mnogim idejama i prijedlozima. No, ako prebrzo počnete nuditi savjete i stalno govorite što biste vi učinili, osoba bi se mogla osjećati nesigurno u izražavanju svojih misli i osjećaja. Izbjegavajte prosuđivanje onoga što vam osoba govori i ponudite podršku umjesto savjeta. Ako osobu na bilo koji način posramite zbog izražavanja emocija, vjerojatno vam više neće vjerovati niti će vam se povjeravati.

Prakticirajte suosjećanje

Prakticiranje suosjećanja može poboljšati vaše odnose i opću dobrobit. Suosjećanje nema univerzalnu definiciju, već se sastoji od nekoliko dijelova:

  • prepoznavanja patnje,
  • razumijevanja da je patnja univerzalna i neizbježan dio života svih ljudi,
  • iskazivanja brige prema onima koji pate i prakticiranje empatije,
  • želje da pomognete ili poduzmete nešto kako biste olakšali nečiju patnju.

Kada suosjećanje primijenite na slušanje bez davanja savjeta, prepoznavanje tuđih poteškoća i pokazivanje da vam je istinski stalo može napraviti razliku. To će ponekad drugoj osobi biti od veće pomoći  nego da se na bilo koji način uplićete.

Stavite se u njihove cipele

Empatija znači staviti se u položaj druge osobe, a ne sažalijevati je. Kada istinski razumijete situaciju u kojoj se netko nalazi, lakše ćete mu pružiti podršku. Aktivno slušanje i odražavanje osjećaja osobe koju slušate mogu vam pomoći u prakticiranju empatije. Možda dijelite izazovno ili radosno iskustvo s govornikom, a razumijevanje njihovih emocija omogućit će vam da postanete osoba kojoj se može povjeriti.

Podijelite sličnu priču

Umjesto davanja savjeta, ponekad može biti korisno podijeliti vlastito slično iskustvo i ispričati kako ste riješili problem. No, prije nego što se zaletite s prepričavanjem, najbolje bi bilo pitati drugu osobu želi li vašu priču uopće čuti. Budući da to može djelovati kao prikriveni savjet, ovu metodu koristite oprezno i ne forsirajte je uvijek.

Ukratko, ne želi svatko s kim razgovarate dobiti savjet. Možda vas bliska osoba vidi kao osobu kojoj se može povjeriti i želi podijeliti s vama svoje brige, ali ne očekuje vaše savjete o tome što bi trebala učiniti. Ako u svakom razgovoru naginjete davanju savjeta, naučite se zaustaviti.

oglas
.

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP