Razilaženje u mišljenjima i metodama liječenja između pacijenta i liječnika često okreće pacijenta prema privatnom zdravstvu u kojem traže uslugu za koju misli da mu je nužna. No tko će to platiti? S tim se problemom suočila P.G. iz Rijeke koja je zatražila savjet u Pravnom savjetovalištu Sindikata umirovljenika Hrvatske (SUH).
“Moje pitanje se odnosi na nadoknadu troškova pregleda u poliklinici Croatia osiguranja. Već dvije godine imam ortopedske probleme, ali moja liječnica kaže da to nije ništa i ‘da su to godine’. Ne želi me uputiti na preglede. Zato sam bila prisiljena sama otići privatno kod ortopeda i to sama platiti jer mi se stanje pogoršava. Da li HZZO nadoknađuje troškove tih pregleda?” napisala je P.G.
Pravnici SUH-a odgovaraju da je u sustavu zdravstvene zaštite i obaveznog zdravstvenog osiguranja u RH određeno (uz neke iznimke) da liječnik opće prakse, tj. obiteljski liječnik procjenjuje zdravstveno stanje i daje uputnice za specijalističke preglede.
“Sukladno tome HZZO plaća usluge pregleda i liječenja za one zdravstvene djelatnike i ustanove s kojima ima ugovor i u kojima možete obaviti pregled temeljem uputnice. To znači da tamo idete s uputnicom vašeg obiteljskog liječnika na specijalistički pregled, pa to ne morate platiti”, stoji u odgovoru.
Ako pacijent sam ode nekom liječniku bez uputnice, tada sam plaća. Izniman slučaj kada HZZO nadoknađuje preglede i kod “privatnika” jest kada ima uputnicu s naznakom HITNO, a ne uspijeva dobiti pregled kod ugovorenih partnera HZZO-a.
“Hitnost mora biti naznačena na uputnici, a ugovorni partner HZZO-a vam mora upisati datum pretrage koju kod njega možete obaviti pa je vidljivo da pretragu trebate predugo čekati. Obavezno prvo morate pokušati obaviti pregled kod ugovorenog partnera HZZO-a. A tek nakon toga imate pravo otići ‘privatniku’ i tada će vam HZMO nadoknaditi trošak. U pravilu to znači da platite uslugu i tražite povrat novca od HZZO-a”, odgovaraju SUH-ovi pravnici.