Vijesti
‘Halo, zvali ste me?’ Prevaranti kradu brojeve mobitela, žrtve nemaju pojma
Što kada u kratkom vremenu primite mnoštvo telefonskih poziva u kojima nepoznati pozivatelji tvrde da imaju propušteni poziv baš s vašeg broja? Vjerojatno se radi o takozvanom ‘spoofanju’ ili lažnom prikazivanju pozivnog broja, a to je metoda kojom se u zadnje vrijeme služe sve brojniji kriminalci.
Globalne kriminalne mreže ne posustaju pa su i hrvatski građani svakodnevna meta telefonskih poziva u kojima ih uvjeravaju da imaju dobitak ili novac koji im leži na zaboravljenom računu. Pozivni brojevi koji se pokazuju na ekranima telefona potencijalnih žrtava su uglavnom domaći i pripadaju poznatim telekom kompanijama.
Zapravo, ti brojevi često pripadaju pravim osobama koje ni ne slute da ih se tako dovodi u neugodnu situaciju. “Već sam potpuno izluđen od telefonskih poziva na koje sam izdaleka alergičan. Nepoznati ljudi me cijelo jutro zovu i zovu. Pitaju zašto sam ih zvao. Prikazuje im se da imaju propušteni poziv s moga mobitela, a ja ih nisam zvao. Neki traže da im dam ‘kolegicu’ s kojom su prije razgovarali”, uznemireno nam je jutros rekao naš čitatelj Valentin.
“Kako se to moglo dogodilo, kako je netko mogao ukrasti moj broj i zvati ljude s njega, kao da sam to ja? Koliki će mi bit račun?” pita nas.
Privremena promjena broja mobitela kao rješenje
Takozvana krađa broja se događa kada prevaranti manipuliraju informacijama o broju pozivatelja kako bi se činilo da zovu s drugog lokalnog broja. S obzirom da ljude koje nazivaju pokušavaju uvjeriti da imaju zaboravljeno nasljedstvo, neočekivani dobitak ili nešto treće (kako bi im na prevaru ukrali bankarske podatke i novac) važno im je da broj s kojeg zovu bude lokalan i autentičan.
Ono što ovu vrstu krađe čini tako frustrirajućom jest to što kriminalci, koji se često nalaze na drugom kontinentu, ne trebaju imati pristup vašem telefonu da bi prikazali vaš broj. Umjesto toga, koriste tehnologiju Voice Over Internet Protocol (VoIP) kako bi lažirali informacije koje se prikazuju na identifikatoru pozivatelja.
Dobra vijest je da ovakva zlouporaba nakon nekog vremena prestane, no razumljiva je frustracija kada desecima ljudi svakodnevno kroz nekoliko tjedana morate objašnjavati da ih niste zvali vi, nego prevaranti. Zato, možda, ne bi bilo zgorega uzeti novi privremeni broj, a stari staviti u mirovanje na tjedan ili dva. No u tom slučaju svima od kojih se očekuje poziv valja javiti novi broj, što je posebno teško kada se radi o poslovnom broju.
Gospodinu Valentinu savjetujemo da ovu situaciju prijavi svom teleoperatoru i policiji kako bi oni mogli poduzeti odgovarajuće korake za zaštitu njegovih podataka i spriječiti daljnje prevare. S obzirom da sporni telefonski pozivi nisu i stvarno učinjeni s njegovog broja, platit će samo trošak koji je sam napravio.