Europska komisija je nakanila ojačati sigurnost u prometu na cestama, pa je pripremila prijedlog nove direktive, koja je razmatrana i izglasavana na sjednici Europskog Parlamenta 27. i 28. veljače 2024. godine.
Zabrinjavajuće je bilo što je Europska komisija u izvornom prijedlogu predvidjela i stroge mjere za obnovu vozačke dozvole za starije osobe, odnosno da se za vozače iznad 70 godina starosti moraju uvesti obvezni zdravstveni pregledi najmanje svakih pet godina.
Pod pritiskom sindikata i nekih zemalja, Vijeće Europske unije je dalo mišljenje da se makne taj diskriminirajući prijedlog, a to je zatražio i Odbor za promet i turizam EU parlamenta (TRAN), javlja Glas umirovljenika.
Na sjednici Izvršnog odbora FERPA/Europske federacije za umirovljenike i starije osobe, čiji je Sindikat umirovljenika hrvatske član, 22. veljače 2024. je usvojen tekst oštrog dopisa svim europarlamentarcima kojim se pozivaju da ne usvoje diskriminatorne izmjene.
Sindikat umirovljenika Hrvatske je 23. veljače uputio otvoreno pismo hrvatskim europarlamentarcima, s pozivom da ne glasaju za spomenuti prijedlog direktive. Obrazložili su da su stariji vozači iskusniji vozači, te da voze opreznije sukladno svojoj dobi. U prilog tome ide i MUP-ova statistika, npr. 2020. godine udio vozača starijih od 65 godina na hrvatskim cestama iznosio je 14,3 posto, a skrivili su 13,3 posto nesreća, a samo 12,9 posto sa smrtnim ishodom. Ne treba zaboraviti i da u tim nesrećama sa smrtnim ishodima većinom stradavaju starije osobe zbog veće tjelesne krhkosti u odnosu na mlađe vozače.
SUH je podsjetio da u hrvatskom zakonodavstvu već postoji obveza liječnika obiteljske medicine da prijave MUP-u bilo kakvu promjenu koja bi mogla utjecati na sposobnosti vožnje nekog pacijenta, te se tada osoba šalje na izvanredni zdravstveni pregled, pa ako se dokaže da osoba nije sposobna upravljati vozilom, sama plaća trošak pregleda, a ako se dokaže da je sposobna račun pokriva država. Osim procjene obiteljskog liječnika, treba istaknuti i da svaka razumna osoba neće sjedati za volan ako zna da može ugroziti sebe i druge u prometu.
Također, nametanje ograničenja starijim osobama sigurno bi smanjilo njihovu mobilnost i neovisnost, što bi sigurno dovelo do znatnog porasta njihove izolacije, pogotovo u ruralnim krajevima. Jedino se parlamentarka Željana Zovko povratno javila SUH-u, a većina ostalih je prihvatila sugestiju.
Tako je Nacrt pravila o EU vozačkim dozvolama prihvaćen je s 339 glasova za, 240 protiv te 37 suzdržanih, čime je prihvaćeno da vozačke dozvole vrijede najmanje 15 godina za osobna vozila, dok samo pet godina na kamione i autobuse. Nije prihvaćeno, te je to izbačeno iz prijedloga, da se vozačke dozvole starijih od 70 godina produžavaju samo uz uvjet liječničkog prijedloga, s obrazloženjem da se time izbjegava dobna diskriminacija i jamči pravo na slobodu kretanja i sudjelovanja u ekonomskom i društvenom životu.
Od 12 hrvatskih europarlamentaraca protiv ove direktive, koja ujedno uvodi dvogodišnji probni rok za mlade vozače, glasalo je njih 11 protiv, a Sinčić je bio suzdržan. Umjesto strogih pravila i diskriminacije za stare pobijedila je metoda samoprocjene. Lijepa je vijest i da će se vozačke dozvole moći učitati i na pametne telefone, piše Glas umirovljenika.