Mozaik

Život naših baka: Za porod su se pripremale kao za smrt

Praznovjerja i nedostatak medicinske skrbi, pa čak i postupci koji su izravno ugrožavali rodilju i dijete, nekad su bili dio života žene na selu. Pogled u bilješke etnologa pokazuju nam prošlost u koju bi se malo tko pri zdravoj pameti želio vratiti.

Objavljeno

|

Sklonost romantiziranija teške prošlost luksuz je koji si mogu dopustiti samo oni koji žive u relativnom blagostanju i sigurnosti. Mnogi će tako i danas ustvrditi da je zdravstvo nekad bilo bolje, djetinjstvo ljepše, hrana zdravija, a život lakši i lišen bolesti.

No dovoljan je pogled u, recimo, statistike preživljavanja novorođenčadi i rodilja da bismo osjetili jezu nad činjenicom da je najprirodnija ljudska funkcija u vremenima naših baka bila jedan od najvećih životnih rizika. O tome svjedoče narodni i životni običaji vezani uz porod koje su zapisali vrijedni etnolozi.

Rađanje djece u seoskom okružju bilo je nekad glavnom svrhom bračnog i obiteljskoga života, a u odgoju djece odlučnija je bila šira obitelj negoli roditelji, zabilježila je Hrvatska enciklopedija (Leksikografski zavod Miroslav Krleža).

Trudnice su se za porod pripremale kao za smrt

Trudnica se morala čuvati od uroka i mraka, nije smjela jesti određenu hranu, a vjerovalo se da ružno i neugodno što vidi ili njuhom osjeti može uzrokovati loše osobine djeteta. Velika je bila smrtnost novorođenčadi i rodilja, pa su se mnoge za porod spremale kao za smrt: ispovjedile se i pričestile, pripremile odjeću za ukop i svijeću.

Žene su rađale uz pomoć vješte suseljanke, ali i same. Za vrijeme rađanja i poslije većinom su bile izdvojene od ukućana u posebnoj prostoriji ili u zajedničkoj, zaklonjene razastrtom tkaninom. Na osobit se način postupalo s posteljicom i pupkovinom. Ako se dijete rodilo u posteljici, vjerovalo se da će biti osobito sretno i pametno ili da će steći nadnaravne moći. Uz novorođenče su se stavljali različiti predmeti s namjerom da ga štite (npr. srp, rog) ili utječu na njegovu budućnost i izbor zanimanja (npr. neko oruđe, knjiga, vreteno).

Krštenje kao zaštita od pretvaranja u demona

Rodilju su nakon poroda obilazile rođakinje i druge žene, donoseći hranu i piće. Ako je bilo slabo, dijete se krstilo na sam dan rođenja; uz katolički nauk na to je utjecalo i vjerovanje da se umrlo nekršteno dijete pretvara u demonsko biće. Za krštenje se obično dječaku uzimao kum, a djevojčici kuma, ili su kumovi bili bračni par.

Rođenje djeteta proslavljalo se u skladu s mogućnostima, u krugu obitelji i uz nazočnost kumova. Tom prilikom sve su žene donosile dar u jelu i piću. Vrlo je raširen bio običaj da kuma taj dar donese na glavi, u košari ili bez nje, zamotan u stolnjak ili pokriven ukrasnim ručnikom. Darivanje djeteta od kume ili kuma nije bilo obvezatno ili se svodilo na darivanje prvom dječjom košuljicom i rupčićem; taj dar s vremenom je postajao sve bogatiji (odjeća, novac, zlatni nakit).

Dužnosti djece mijenjale su se s dobi

U prvim godinama djetetova života najvažniji su običaji vezani uz njegovo zdravlje, rast (osobito kose), prve korake, prve zube i početak govora. Određene faze odrastanja pratila je promjena odjeće i/ili frizure, preuzimanje određenih poslova (npr. pastirskih) i sudjelovanje u običajima različitih dobnih i spolnih skupina.

Tako su, primjerice, djevojčice i dječaci sudjelovali u proljetnim običajima kao što su jurjevski i ivanjski, a nešto starije djevojčice u duhovskima. U životu seoskih mladića značajan je bio dan novačenja i dan odlaska u vojsku; novaci su se kitili osobitim rupcima i proslavljali ulazak u društvo odraslih.

Za one koji žele znati više

Prema podacima UN-a za 2020. godinu 287.000 žena u svijetu umrlo je od uzroka koji su se mogli spriječiti i koji su povezani s trudnoćom i porodom. To je gotovo 800 maternalnih smrti svaki dan. Za vrijeme dvominutnog čitanja ovog priloga, umrla je jedna trudnica. Više od 90 posto tih smrti dogodilo se u zemljama u kojima žene nemaju pristup adekvatnoj zdravstvenoj skrbi.

Exit mobile version