Gotovo da nema medija koji posljednjih dana nije citirao BBC-jevu vijest o navodnom sunovratu samposlužnih blagajni. Istražujući pozadinu priče dolazi se do zaključka da je nekoliko trgovačkih lanaca u Ujedinjenom Kraljevstvu i Sjedinjenim Državama zaključilo da ljudi pretjerano varaju i kradu na samoposlužnim blagajnama pa će usporiti ili privremeno zaustaviti program zamjene ljudskih radnika robotima.
Dakako, ovdje nije greška u stroju, već u nečasnoj ljudskoj prirodi. Stoga je još teže razumjeti one koji su subinteligentno i ishitreno proglasili pobjedu čovjeka nad robotom, iako se suštinski radi o likovanju zbog pobjede sitnog kriminala nad moralom i društvenim uzusima. Za očekivati je da će industrija samonaplate uložiti dodatne napore u borbi protiv lopova, jer to je utakmica koja se u trgovini igra još od otvaranja prvih samoposlužnih prodavaonica.
Što se Hrvatske tiče, čini se da za samonaplatu nema straha. U nekoliko trgovačkih lanaca koje pratimo, samoposlužne blagajne gotovo uvijek su zauzete. Uz to, nekoliko je trgovina vodećeg trgovačkog lanca u metropoli preusmjerilo sve kupce na samoposlužne blagajne, dok klasične blagajne otvaraju tek pri većim navalama kupaca. Dakako, gunđanja uvijek ima, posebice kada se radi o starijim kupcima, pa čak i prijetnji odlaskom u susjedni dućan (koji je također uveo samoposlužne blagajne). No daleko od toga da stvar ne funkcionira.
Nažalost, mora se primijetiti i da “domaći” lanac maloprodaje ima vrlo loše samoposlužne blagajne kojima gotovo uvijek treba nekakva asistencija osobe koja ih nadzire, no to nije slučaj s konkurentskim trgovačkim lancima.
Na društvenim mrežama rasprave o ovoj temi su usijane, baš kao i među našim kolegama i susjedima. I zato smo izdvojili neka od razmišljanja ljubitelja samoposlužnih blagajni koji kažu da bi za njih povratak na stari način kupovanja bio neugodno iskustvo.
Stroj je bolji od nestrpljive blagajnice
Imam socijalnu anksioznost i stvarno mi godi uzeti si onoliko vremena koliko trebam da samostalno očitam sve artikle na samposlužnoj blagajni. Imam i vremena potražiti novčanik, pronaći kupone i ne moram brinuti o blagajnici koja nestrpljivo tapka i jedva čeka da me se riješi. Obožavam samoposlužnu blagajnu. Naravno, ne mislim da je dobro što istiskuju žive blagajnice, ali meni su samoposlužne blagajne fantastično iskustvo.
Neljubazne blagajnice koje bacaju artikle su prošlost
U hipermarketu u koji najčešće odlazim imaju uglavnom neljubazne i osorne blagajnice koje brzinom munje provlače i bacaju artikle u prostor za pakiranje. Razumijem da su na normi, ali to su stvari koje sam platio novcem koji sam krvavo zaradio i ne želim doma donositi razbijena jaja ili izudarane banane. Posebno me je iritiralo što bi svaki put vrtjele očima kad bih ih pristojno upozorio da to nije u redu. Na kraju imaš osjećaj da je problem u tebi, da si ti tamo zbog njih, a ne one zbog tebe. Prije dvije godine su uveli samoposlužne blagajne. Već dvije godine kupujem bez grča. Jedini minus je autorizacija pri kupovanju alkohola. Mene su zbog samoposlužnih blagajni zadržali kao kupca.
Nema naguravanja u dugim redovima
Obožavam samoposlužnu blagajnu. Brze su, rijetko moram čekati u redu ili trpjeti ljude koji stoje ispred ili iza mene i ne poštuju moj intimni prostor. Čak i prije pandemije sam ljude držala na određenoj udaljenosti; doslovno i metaforički.
Tužni i usamljeni traže kontakt s blagajnicama, nisam jedna od njih
Mislim da mlađi ljudi, uglavnom, vole samoposlužne blagajne. S druge strane, stariji više vole klasične blagajne na kojima mogu razmijeniti riječ ili dvije s blagajnicima. Imam sasvim dovoljno interakcije s ljudima i smislenog razgovora tijekom dana pa ne moram tražiti takvu vrstu pažnje od blagajnica kojima to, vjerojatno, ide na živce koliko i meni. Samoposlužna blagajna je brza pa mi ostane više vremena za stvarne smislene razgovore, ako baš hoćete. A i ne gura mi nitko nos u ono što sam kupila.
Moja brzina, moj sitniš, moj komfor
Obožavam samoposlužne blagajne. Ako trgovina nudi opciju samostalne naplate, uvijek ću je odabrati. Mogu ubrzati ili usporiti proces kupnje prema vlastitim željama, pakirati stvari kako želim i ne moram voditi isprazne razgovore s nekim tko bi radije bio bilo gdje drugdje. Također mogu ubaciti sav svoj sitniš u stroj bez potrebe da netko broji hrpu centi. Mnogi ljudi misle da su samoposlužne blagajne teže za korištenje ili da ih ne bi trebalo koristiti za veće kupnje, ali ja nikada nisam imao takvih problema. Samoposlužne blagajne su izvrsne i radujem se danu kada ljudi neće morati obavljati monotone poslove koje mogu obaviti roboti.
Neki misle da je blagajnički posao besmislen
Mislim da je ponižavajuće da u 21. stoljeću ljudsku snagu koristimo za takve banalne poslove poput rada na blagajni. Čini mi se da je to bacanje ljudskog potencijala. Jasno mi je da neki ljudi vole siguran posao na kojem neće pretjerano razmišljati, ali to nije dobro za njih ni za ljudsku vrstu. Mislim da ih treba maknuti iz zone komfora kako bi pronašli neku višu svrhu u životu. Sve repetitivne i besmislene poslove treba robotizirati ili transformirati. Zato koristim samoposlužne blagajne i svjesno doprinosim ukidanju radnih mjesta koja nas ponižavaju kao inteligentnu i kreativnu vrstu. Onima koji strahuju da će ih zamijeniti roboti, poručujem: razmislite o drugim karijerama.
A što vi mislite o samoposlužnim blagajnama?
Zanima nas vaša priča
Želite li i vi, posve anonimno, podijeliti svoje iskustvo i viđenje ove teme s nama i našim čitateljima, možete to učiniti putem web obrasca Povjerljivo. Napišite svoju priču!