65-godišnja žena čuči u polju i drži glavicu kupusa. Iza nje se dvije prijateljice njišu naprijed-natrag, s krastavcima i rotkvicama u rukama. “Ovaj pokvareni kupus, izvadimo ga, pojedimo ga, ostvarimo malo slobode za gurmane”, repa tihim glasom Guo Yifen, žena s kupusom, u pjesmi Spicy Hot Pot Real Rap.
Ovaj glazbeni trio Sister Wang Is Coming, poznat je po dijeljenju razigranih videa na Douyinu, kineskoj verziji TikToka. Gospođa Guo i njezine glazbene partnerice, Wang Shuping (64), i Wang Xiurong (66), prati više od pola milijuna ljudi koji gledaju njihove glazbene videospotove vezane uz hranu. Među hitovima su i pjesme poput “Pohane gljive” i “Rep o seoskoj hrani”, piše New York Times.
Ova grupa je dio sve većeg broja starijih Kineza koji su postigli slavu dijeleći svoj svakodnevni život na internetu. U ovom kutku kineskog interneta, osamdesetogodišnjaci pjevaju, plešu tango i šepure se modnim pistama te milijunima obožavatelja nude savjete o šminkanju. Postoji čak i vrlo popularni 86-godišnjak koji samo sjedi i igra video igrice kao što je Call of Duty.
Sve više starijih osoba
S više od 260 milijuna stanovnika starijih od 60 godina, Kina ima najveću i najbrže rastuću populaciju starijih ljudi na svijetu. Gotovo polovica se služi internetom, gdje neki odlučuju živjeti svoje profesionalne snove, dok se drugi jednostavno malo zabavljaju. Mnogi pronalaze društvo među svojim obožavateljima, što je protuotrov za usamljenost. Oni su među novom generacijom kineskih umirovljenika koji imaju manje unučadi od onih prije i financijsku slobodu da se bave hobijima i dijele svoja iskustva na internetu.
Pjevači, plesači i slučajne slavne osobe dio su globalne zajednice starijih osoba koje su prihvatile društvene mreže.
U Kini, influenceri pomažu osporiti posebno ukorijenjeni stereotip da se od baka i djedova očekuje da ostanu kod kuće ili pomažu u brizi za svoje obitelji čisteći, kuhajući i pazeći na svoje unuke dok njihova odrasla djeca rade. Za neke umirovljenike unuci uopće nisu faktor, a sve više mladih Kineza odbija brak ili ne žele zasnovati obitelj.
“Gledamo naše starije roditelje i mislimo da moramo živjeti na drugačiji način”, rekla je Sun Yang (66). Bivša učiteljica engleskog koja je otišla u mirovinu prije više od deset godina i tri njezine prijateljice su modne influencerice koje se nazivaju Glamma Beijing. U svojim videima kombiniraju vintage i modernu odjeću te savjete o stolu isprepliću sa svakodnevnim životnim savjetima.
“Ono što sada radimo je nešto o čemu smo mogli samo sanjati kad smo bili mladi”, rekla je. Mnogi od više od dva milijuna pratitelja Glamme Beijing u svojim su 50-im i 60-im godinama. Ali ima i mlađih koji pitaju žene o školi i ljubavi. Neki kažu da su im ovi videi pomogli da prebrode strah od starenja, rekla je gospođa Sun.
Zvijezde Glamme Beijing povremeno će u svojim videima prikazati obitelj. Snaha gospođe Sun vodi profil na društvenim mrežama, a njezina 6-godišnja unuka često pomaže u snimanju. Ali uglavnom četiri žene razgovaraju o putovanjima, planinarenju i probama za modne revije.
Vremena se mijenjaju
Neovisnost je uobičajena tema u mnogim videozapisima influencera jer se protive mišljenju da bi starije osobe trebale ostati kod kuće u mirovini i samo pomagati u podizanju sljedeće generacije.
U glazbenim videima Sister Wang Is Coming, gospođa Guo i njezini prijatelji trče poljima, šale se jedne s drugima ili leže u travi i sanjare. One repaju o svojoj ljubavi prema kuhanju i jelu. To je svijet daleko od svakodnevnih rutina koje su nekada imale kao majke i žene s djecom koje su trebale odgajati i muževima koje je trebalo hraniti.
“Vremena se mijenjaju”, rekla je Lin Wei (67), još jedna članica Glamma Beijing i bivša medicinska sestra koja je samoj sebi obećala da će ostati aktivna u starosti. “Moramo držati korak s društvom i integrirati se u njega.”
Kina se suočava s nizom demografskih izazova — uključujući pad stope sklopljenih brakova i rekordno nizak broj rođenih — koji su pomogli u promjeni kulturnih normi o tome što starenje znači. S jednom od najnižih godina umirovljenja na svijetu – prosjek je 60 za muškarce i 55 za žene – kineski stariji ljudi imaju dovoljno vremena za nove kreativne pothvate na internetu.
“Prijašnjim generacijama život je bio više ograničen na obitelj, gledanje televizije i brigu o djeci”, rekao je Bei Wu, profesor globalnog zdravlja na Sveučilištu New York. “Ali sada ova generacija, budući da imaju manje odgovornosti oko odgoja unuka, imaju više slobodnog vremena, aktivnosti su im izvan obitelji, pa je uloga njihovih prijatelja i društvenog života veća.”
Za bake-gurmane koje repaju i žive u selu u blizini Pekinga, videi su započeli kao način da se zabave tijekom pandemije. “To je bila čista zabava”, rekla je Wang Shuping. Kad je sin gospođe Wang, Ren Jixin, došao u posjet tijekom praznika povodom lunarne Nove godine, mislio je da bi mogao pomoći ženama da poprave svoj nastup.
“Pjevamo neusklađeno. Nismo baš muzikalne”, rekla je gospođa Guo. No gospodin Ren, inače skladatelj za dokumentarne filmove, predložio je da trio repa umjesto da pjeva, a on je počeo pisati tekstove za grupu. Ove godine stotine tisuća ljudi počelo je pratiti njihov Douyin račun. Ren se vratio kući i sada provodi nekoliko dana u tjednu pišući, vježbajući i snimajući. “To je sjajna vježba za naš mozak”, rekla je gospođa Guo o sadržaju koji stvaraju.
Ima tu i novca
U svemu tome ima i novca. Preko svog računa Douyin, Sister Wang Is Coming zarađuje oko 1.400 dolara mjesečno. To nije dovoljno za život, ali kako njihova baza obožavatelja raste, generiraju sve više interesa tvrtki koje se žele oglašavati s njima.
Za Glammu Beijing internet je puno unosniji. Oni mogu zaraditi više od 27.000 dolara od provizija za oglašavanje i prodaju sa samo nekoliko prijenosa uživo. U jednom takvom događaju u kolovozu, četiri bake sjedile su uz jezero u parku u Pekingu i pričale o svojoj mladosti dok je 21.000 ljudi to gledalo na internetu.
Ali uspjeh može imati svoje loše strane. Nekim starijim utjecajnim osobama u zemlji upravljaju agencije za talente koje nameću iscrpljujuće kvote i zahtijevaju od svojih klijenata da prodaju određen broj proizvoda. Obožavatelji mogu biti nestalni, a platforme društvenih medija poput Douyina mogu bombardirati korisnike kanalima koji su više usredotočeni na prodaju proizvoda nego na pričanje dobre priče.
Kad se Tang Shikun (86) počeo snimati kako pjeva 2020., tisuću gledatelja pratilo bi svaku objavu. Ovih dana, samo oko 20 ljudi gleda Mr. Tanga u bilo kojem trenutku. Douyin je rekao svom unuku, Tangu Ruiju, koji upravlja računom, da je sadržaj gospodina Tanga prejednostavan i da se stoga ne promovira na platformi.
To ne smeta gospodinu Tangu, koji nastupa pod korisničkim imenom Grandpa Loves Singing (Djed voli pjevati, prev.). Bivši inspektor za streljivo u državnoj tvornici, gospodin Tang je u mirovini već 36 godina. Glazba mu je, rekao je, dala ispunjenje otkako se preselio iz sjeveroistočne Kine u tropsku južnu pokrajinu Hainan 2019.
Gospodin Tang, udovac, u početku je bio usamljen kad je počeo živjeti u novom gradu. “Sada sviram klavijature za ljude na Douyinu i mogu upoznati sve prijatelje na svijetu”, rekao je. Postoje neki stalni gosti na njegovim dnevnim objavama i za njih Tang izvodi njihove omiljene pjesme.
Jednom obožavatelju, 50-godišnjem poduzetniku koji se na internetu javlja pod imenom Sunshine, sviđa se tradicionalna mongolska balada The Prairie Has a Blue River. Druga obožavateljica, žena u svojim 50-ima iz jugozapadne pokrajine Yunnan, jednom je pitala unuka gospodina Tanga za podatke o njegovom bankovnom računu. Poslala mu je više od 2.000 dolara.
Tang je rekao da je zaradio više od 6.800 dolara u savjetima i donacijama otkad je prije dvije godine počeo postavljati svoje videozapise na internet. “Sviram klavijaturu i rado pjevam, a ljudi koji slušaju također mogu imati koristi od te sreće”, rekao je. “Mislim da stari ljudi trebaju imati svoj način života. Ne smiju sjediti besposleni svaki dan, već trebaju pronaći svoje hobije kako bi bili sretniji.”