Čak četiri puta, od 2015. do travnja 2019, Sindikat i Matica umirovljenika su se uspjeli izboriti da se u izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama ne uguraju obvezni zdravstveni liječnički pregledi za starije vozače.
Ovo ljeto MUP je u savjetovanje pustio nove izmjene tog zakona, no srećom ovaj put, za razliku od nekoliko prošlih, prijedlog novih izmjena uopće nije imao te stavke. Možda je tome pridonio i članak u našem mjesečniku kojeg smo pisali u studenom 2020. godine, gdje smo pročešljali statistiku MUP-a o prometnim nesrećama u 2019. godini i utvrdili da stariji vozači uopće nisu opasniji vozači od prosječne populacije, dapače još su manje opasni, piše Glas umirovljenika.
Bilo zbog predostrožnosti ili čisto informiranja, zanimljivo je baciti pogled na osvježenu MUP-ovu statistiku o počiniteljima prometnih nesreća za 2020. godinu. Prvo što je zanimljivo za primijetiti je da je za razliku od prethodne godine, kad je 10 posto počinitelja bila nepoznato, u 2020. taj broj pao na nulu. Vjerojatno je riječ o nekoj novoj metodologiji rada MUP-a, jer je nemoguće da su odjednom u jednoj godini pronašli sve počinitelje prometnih nesreća.
Zbog toga je novo statističko prikazivanje u odnosu na 2019. očekivano za sve dobne skupine povećalo udjel u izazivanju prometnih nesreća, no trend je ostao isti, najgori su mladi vozači u dobnim skupinama do 24 godine i do 35 godina, koji i izazivaju najviše prometnih nesreća.
Što se tiče osoba starijih od 65 godina, njihov broj od 322.198 iz 2019. je porastao na 338.552 vozača/ica u 2020., kao i udjel u ukupnoj populaciji vozača koji je narastao na 14,3 posto. Od ukupno 23.037 prometnih nesreća, vozači stariji od 65 su ih prouzročili 3.072, odnosno 13,3 posto, dakle manje nego što im je udjel u ukupnoj populaciji vozača. Od 7.270 nesreća s ozlijeđenim osobama, 896 su skrivili stariji od 65, što čini 12,3 posto. I ono najvažnije, od 194 nesreće sa smrtnim ishodom, stariji od 65 su krivci za njih 25, što je 12,9 posto. Dakle, svi ti udjeli su manji od udjela starijih vozača u ukupnoj populaciji vozača.
Iako čine tek 8,5 posto populacije svih vozača, vozači do 24 godine uzrokovali su 19,2 posto svih nesreća, 22,1 posto nesreća s ozlijeđenim osobama, te 24,2 svih nesreća sa smrtnim posljedicama. Očito je kako bi se MUP-a trebao najviše pozabaviti ovim pitanjem.
Nažalost, statistika MUP-a sve starije od 65 stavlja u tu istu dobnu kategoriju, iako se na međunarodnim konferencijama, kao npr. u Bruxellesu prije dvije godine, izneseni podaci istraživanja gdje piše da su osobe od 65 do 70 godina starosti najsigurniji vozači, bolji od onih od 30 do 60 godina, zatim oni od 70 do 80 godina su u prosjeku s onima od 30 do 60 godina, a tek vozači stariji od 80 godina su malo lošiji.
No, to nikako ne znači da bi starije od 80 godina trebalo tjerati da plaćaju obvezne skupe zdravstvene preglede, koje si većina ne mogu priuštiti, već bi, kao i dosad, liječnici obiteljske medicine trebali procijeniti na temelju njihovog zdravstvenog stanja ili problema s vidom, treba li ih uputiti na izvanredni zdravstveni pregled. U slučaju da prođu taj pregled, kao i dosad, ne bi ga trebali plaćati…