“Više komentara nego klikova na članak.” To je česta izjava u redakcijama portala koje društvene mreže koriste da bi plasirale informacije do svojih čitatelja. A u tim komentarima velik je dio objava koje jasno pokazuju da njihovi autori nisu pročitali ono što komentiraju, posebice kada postavljaju pitanja na koja je već odgovoreno u članku.
Zašto je nekima važnije istaknuti svoje mišljenje od čitanja i informiranja te kakve su posljedice toga? Psiholozi već dugo tvrde da je riječ o ljudima kojima je lako manipulirati, a sada za to imamo i potvrdu.
Prošle je godine tako u znanstvenoj publikaciji Research & Politics objavljeno istraživanje “Facebook news feed i samopercepcija znanja”. Ono pokazuje da su oni koji čitaju samo komadiće članaka objavljene na Facebooku skloni precjenjivati svoje znanje i razumijevanje materije. To posebno vrijedi za one koji se snažno emocionalno angažiraju oko pojedinih tema.
tekst se nastavlja ispod oglasa
Uz to, izloženost informacijama na društvenim mrežama, čak i u slučaju površnog konzumiranja istih, može stvoriti iluziju učenja i razumijevanja, pišu znanstvenici s Koledža York u Pennsylvaniji.
Zabrinjavajući podaci
Kako je izgledalo istraživanje? Podijelili su 1.000 ispitanika u tri grupe pri čemu je jedna bila kontrolna – što znači da njeni pripadnici nisu dobili nikakve informacije o temi. A tema je u ovom slučaju bila GM hrani, koja, baš kao i politika, izaziva snažne reakcije komentatora na društvenim mrežama.
Oni koji su čitali cijele novinske članke, najtočnije su odgovorili na 6 postavljenih pitanja. Oni koji su čitali samo naslove i uvode u članke koji se pojavljuju na Facebooku – mogli su odgovoriti točno tek na jedno pitanje više nego oni koji nisu ništa čitali.
No istraživanje je mjerilo i samopouzdanje ispitanika. Oni koji su čitali samo “ficleke” na Facebooku, bili su pretjerano samouvjereni. Što je gore, njihov stil spoznaje vođen je emocijama, a oni sami bili su uvjereniji u ispravnost vlastitih stavova. Unatoč jakoj reakciji na temelju osjećaja i intuicije, nisu se spremni preispitivati. Drugim riječima, mnogima osjećaj da su u pravu donosi puno više zadovoljstva od same istine.
Nažalost, ovakvo neopravdano samopouzdanje ima i posljedice. Ne samo da su ljudi koji čitaju samo naslove i komadiće informacija na Facebooku skloniji prihvatiti dezinformacije i lažne vijesti, već su politički neinformirani i lakše ih je polarizirati, zaključili su autori studije.
tekst se nastavlja ispod oglasa