Uloga baka i djedova nije konstanta, ona se mijenja kroz kulture i vrijeme. U kulturi naše regije prije samo nekoliko generacija bake su bile gospodarice kuće, na selu su raspoređivale poslove snahi i djeci, a nerijetko su odlučivale o odgoju i skrbi za unučad.
U azijskim kulturama bake i djedovi nekad su gotovo potpuno skrbili o unučadi, što je danas nezamislivo. Iako se životni vijek produžio, žale se neki djedovi i bake, njihova uloga u obiteljima svedena je epizodnu ulogu.
Znanstvenici promjenu značaja djedova i baka povezuju s promijenjenim načinom života i novim definicijama obitelji. No to ne znači da se djedovi i bake ne mogu prilagoditi i zauzeti novo važno mjesto u životu obitelji. A mnogi to i čine.
Svekrve i snahe
Doreen Rosenthal, australska psihologinja i znanstvenica na primjeru svoje obitelji vidjela je što znači sudar kultura i generacija, jer rođena je 1938. godine u obitelji ruskih doseljenika, a danas je baka sedmoro unučadi. Kako je ispričala za SBS, danas najviše iskri između snaha i svekrva upravo zbog odgoja unučadi.
“Najgore što možete učiniti jest da snahi i sinu kažete da pogrešno odgajaju svoju djecu, ma kako lijepo to upakirali. Ne govorite im da griješe i da ste vi bolje odgajali svoju djecu. Jednostavno trebate ‘olabaviti’ i pustiti svoju djecu da odgajaju svoju djecu na način kako ona to žele. Vremena su se promijenila. U naše vrijeme nismo imali toliko pitanja i briga oko djece”, kaže Rosenthal pa dodaje da je u istraživačkom radu vidjela mnoge narušene odnose.
“Vidjeli smo da postoje snahe koje ne žele da njihova djeca imaju odnos sa suprugovom majkom. Vidjeli smo i da bake postanu vrlo tehnološki vješte kako bi održale komunikaciju s unučadi koja su se odselila u daleke ili nepristupačne krajeve. Svim tim ženama smo govorili da prioritet trebaju dati potrebama djece.”
Prihvaćanje različitosti
Istraživanja koja je proveo AARP, najveća američka neprofitna organizacija za osnaživanje starijih, pokazala su da su djedovi i bake progresivniji no što se misli. Danas lakše prihvaćaju druge religije, seksualne orijentacije i nacionalnosti no što je to bilo u vrijeme naših djedova i baka.
“20 godina sam proučavala djedove i bake. Prilagođavaju se novim obiteljima”, kaže potpredsjednica AARP-ovog istraživačkog odjela Alison Bryant. Dodaje, danas ljudi u prosjeku postaju djed ili baka s pedeset godina. “Vidim da konstantno evoluiraju, idu ukorak s vremenom što ne odgovara općoj percepciji i sigurno ne načinu na koji ih prikazuju mediji.” To se posebno vidi po pitanjima multikulturalnosti i seksualnosti.
Prema provedenim istraživanjima, doduše radi se o Sjedinjenim Državama, 88 posto baka i djedova prihvatilo bi činjenicu da im je unuk homoseksualac ili biseksualac. No također, oni djedovi i bake koji su homoseksualne ili biseksualne orijentacije, istu razinu razumijevanja i potpore očekuju od svoje unučadi.
Starost-mudrost?
Ipak, neke stvari ostale su iste kao i u vrijeme naših djedova i baka. Ili njihovih djedova i baka. Naime, najstariji članovi obitelji i dalje vide svoju ulogu kao svjetionik mudrosti i moralnosti.
Ponekad se, kaže i Bryant, zaista mogu dogoditi sukobi starih i novih odgojnih stilova u obitelji, jer većina djedova i baka misli da je način na koji su oni odgajali svoju djecu superiorniji današnjim praksama. Današnjim roditeljima zamjeraju da su previše labavi s djecom dok ih više od polovice smatra da je udaranje po guzi dobra metoda discipliniranja. “Frustracija postoji s obje strane”, zaključuje Bryant.