“Došao je i zadnji dan moje kemoterapije. Moja mama je rekla da moju sliku nitko ne dijeli zato što imam rak. Mogu li dobiti vaš lajk i da podijelite.. ako me se ne stidite.” Tekst je to priložen uz fotografiju djevojke bez kose prikovane za bolnički krevet, a objavljen je na više domaćih i stranih Facebook stranica. Na nekim popularnijim zaradila je desetke tisuća dijeljenja i stotine tisuća lajkova.
Tko je na slici?
Odgovor na ovo pitanje ne znamo. Stranice koje su fotografiju objavile nisu dale nikakve podatke koji bi potkrijepili priložene tvrdnje. Pretraga fotografije na Googleu pokazuje da je u istom kontekstu dijeljena od 2017. godine. Nije poznato ime djevojke s fotografije, je li uopće živa, gdje živi i od čega boluje. Također ne znamo ništa o majci koja se spominje. Iako nam je teško povjerovati da bi postojala majka koja bi nešto takvo izjavila kćeri.
Tko stoji iza tih objava na društvenim mrežama?
Ni to ne znamo, budući da se najčešće radi o stranicama koje nisu pridružene konkretnoj osobi, tvrtkama ili organizacijama. Iz svega nabrojanog možemo zaključiti da se radi o lažnoj objavi.
Zašto bi netko postavljao takve lažne objave?
Računajući na vašu empatiju, neki manje suosjećajni ljudi pokušavaju na teret teško bolesnih, često djece i siromašnih, potaknuti aktivnost i rast stranica na Facebooku koje administriraju. Kada stranica prikupi dovoljno pratitelja, prodaju je, nakon čega ona mijenja ime i postane komercijalna. Ukratko, osobe koje vode takve stranice prodat će vas nekom niskoprofilnom brandu ili slabo upućenoj tvrtki.
Kakva je vaša pozicija u tome?
U ovom poslu su tri žrtve. Prva ste vi, jer vas je netko nasamario. Druga je kupac te stranice koji će za svoj novac dobiti tisuće pratitelja koje, u principu, ne zanimaju njegovi proizvodi. Među njima ćete biti i vi. Treća žrtva je iskorištena djevojka sa slike. Financijski dobitnici su administratori takvih stranica koji su besramno zaradili nešto sitno novca na vašoj naivnosti i patnji ljudi s fotografija za koje ni ne znaju tko su. A nije ih ni briga.
Što trebate učiniti?
Prestanite pratiti takve stranice i nikada, baš nikada, ne dijelite i ne lajkajte takve sadržaje.