Mozaik
Ugrabite priliku, završena škola ne znači i kraj učenja
Cjeloživotno učenje pojam je koji se sve češće koristi i koji naglašava činjenicu da u današnjim dinamičnim vremenima koja se brzo mijenjaju, nije više dovoljno ono što smo naučili u školi. Učenje, kao što i sam izraz kaže, treba postati cjeloživotna aktivnost u koju se uključujemo na mnoge formalne i neformalne načine u svim fazama života.
“Sad kad sam u penziji napokon imam vremena za sebe pa sam upisala tečaj slikanja u Centru za kulturu Trešnjevka. I inače sam slikala u životu, ali sve je to bilo usput, onako, kad bih uhvatila vremena nakon posla i uz djecu. No sada napokon imam vremena i radim ono što volim. Najdraža tehnika mi je akvarel, ali mislim da moram još dosta vježbati”, ispričala nam je Zagrepčanka Mara (68).
“Bez kompjutera vam se danas više ne može. Došlo je takvo vrijeme da ako ne znaš na kompjuter, kao da si nepismen. Osim toga, kompjuter mi puno pomaže da ostanem u kontaktu sa svojom kćeri i unucima koji žive u Americi. Čujemo se svakih par dana preko Skypea. Jako volim i Facebook preko kojega sam ponovno došla u kontakt s mnogim školskim kolegama. Ovdje na tečaj sam došla jer želim još malo naučiti o internetu”, opisuje svoje razloge dolaska na radionicu korištenja interneta gospođa Dragica (72).
“Kad je propala firma u kojoj sam radila, ostala sam bez posla i dugo se nisam mogla zaposliti. Tad sam imala tek nešto više od 50 godina i bila sam dobrog zdravlja te itekako sposobna raditi. No više nitko nije zapošljavao krojačice. Shvatila sam da u svojoj struci posao neću naći i potražila sam nešto drugo. Slučajno sam naletjela na oglas za tečaj za gerontodomaćice i pomislila da bi to moglo biti nešto za mene. Kućanske poslove znam i volim raditi, volim se družiti s ljudima i nekoj starijoj osobi olakšat ću život i uljepšati penzionerske dane. Čim sam završila tečaj počela sam raditi. Zajedno s kolegama brinem za desetak starijih osoba koje posjećujemo nekoliko puta tjedno. Nekima malo pospremimo kuću i porazgovaramo s njima nekoliko puta mjesečno, a drugima svaki dan donosimo hranu. Posao je dinamičan i lijep i osjećam se korisno”, kazuje nam Slavica iz Čakovca (56).
Sve ove osobe, možda i ne znajući, sudjeluju u cjeloživotnom učenju. Pojam je to koji se sve češće susreće i koristi i koji naglašava činjenicu da u današnjim dinamičnim vremenima koja se brzo mijenjaju, nije više dovoljno ono što smo naučili u školi. Učenje, kao što i sam izraz kaže, treba postati cjeloživotna aktivnost u koju se uključujemo na mnoge formalne i neformalne načine.
Tjedan cjeloživotnog učenja
U Hrvatskoj je tako počeo još jedan, 12. po redu Tjedan cjeloživotnog učenja. To je nacionalna obrazovna kampanja koju do 7. listopada 2018. organizira Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih sa svojim partnerima. Inače, Radi se o UNESCO-ovoj inicijativi koja je pokrenuta 1999. godine, a svake godine obilježava se u brojnim zemljama na svim kontinentima kako bi se senzibilizirala javnost za cjeloživotno učenje, promicala kultura učenja te potaknula osobna motivacija, stoji na službenoj stranici Tjedna.
Jedan od ciljeva akcije je istaknuti da učenje ne treba shvatiti isključivo kao formalno školovanje ili nešto što se odnosi samo na mlađu životnu dob – učiti se može i kroz razne neformalne oblike, tečajeve, radionice, predavanja, kao i samostalno, a vrijedan oblik učenja je i učenje kroz iskustvo (radno, životno, itd.). Također, učenje nije ograničeno ni na jednu životnu dob, već je važno i korisno u svim životnim razdobljima – od predškolske dobi, pa do duboke starosti.
Veliku potporu kampanji dale su osobe iz javnoga života – modna dizajnerica Anamarija Asanović, televizijski voditelj Oliver Mlakar i glumac te producent Marko Torjanac, kao promotori kampanje koji svojim životnim primjerom ističu važnost cjeloživotnog učenja i ulaganja u sebe.
Nakon održanog splitskog dijela akcije, Oliver Mlakar i Marko Torjanac prisustvovat će 10. Sajmu cjeloživotnog učenja koji će se pod motom “Provježbaj mozak!” održati na platou ispred trgovačkog centra Avenue Mall, 6. listopada 2018. od 10:00 do 14:00 sati.
Ustanove za obrazovanje odraslih darovat će posjetiteljima Sajma mogućnost besplatnog pohađanja programa obrazovanja odraslih, a njihova ukupna vrijednost prelazit će 80.000,00 kuna. Neke od tema koje će zasigurno zainteresirati okupljene su i “Kako ispuniti vaučer” (motivacijsko pismo) i postati dadilja, voditelj projekata financiranih iz EU fondova, ECDL operater, maser, knjigovođa, kuhar/slastičar, instruktor sportskih programa, vozač motornoga vozila, njegovatelj, turističko-hotelijerski komercijalist ili frizer.
Podrška institucija
Poticanju cjeloživotnog učenja pridružile su se brojne hrvatske institucije. Ministarstvo turizma objavilo je da se nova prilika za besplatno obrazovanje i rad u turizmu i ugostiteljstvu ranjivim skupinama pruža kroz projekt “Turizmom do posla” vrijednim 31 milijun kuna, a financiranim sredstvima iz Europskog socijalnog fonda. Polaznicima programa prekvalifikacija omogućit će se izuzetno kvalitetna praktična nastava, a mentorima – poslodavcima usavršavanje potrebnih andragoških vještina. Financirani projekti obuhvatiti će 967 osoba, od čega 647 osoba mlađih od 25 godina, 251 osobu stariju od 54 godine te 69 osoba s invaliditetom. Ovaj projekt traje do 2020. godine.
Još jedna odlična prilika za građane u nepovoljnom položaju otvara se kroz pohađanje besplatnih programa obrazovanja odraslih temeljem Odluke o financiranju dvadeset četiri projektna prijedloga koju su donijeli Ministarstvo znanosti i obrazovanja u suradnji s Agencijom za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. Ukupna vrijednost projekta je 30.039.000,00 kuna bespovratnih sredstava iz Europskog socijalnog fonda. I ovaj projekt otvoren je do 2020.
No kako doznati koje se sve radionice i tečajevi nude? Od velike koristi tu će biti Andragoški zajednički upisnik podataka (AZUP), odnosno baza podataka o svim ustanovama za obrazovanje odraslih u Republici Hrvatskoj i formalnim (programima osnovnog školovanja odraslih, srednjoškolskog obrazovanja odraslih, programima stjecanja srednje stručne spreme, niže stručne spreme, prekvalifikacija, osposobljavanja i usavršavanja) te neformalnim programima koje provode.
Bogat program
Iz programa ovogodišnjeg Tjedna cjeloživotnog učenja izdvajamo sljedeće:
4. listopada
– Prezentacijske vještine pri razgovoru za posao – radionica komunikacijskih i prezentacijskih vještina, EdukaCentar Zagreb – Petra Preradovića 39, 10000 Zagreb
– Učenje u zreloj životnoj dobi, Udruga invalida rada Zagreba – Nova cesta 86
– Slastičarske dekoracija, Ugostiteljsko-turističko učilište – Kombolova 2a, zagreb
5. listopada
– Razlike u običajima u Njemačkoj i Hrvatskoj – jezična radionica naprednog njemačkog jezika, EdukaCentar Zagreb – Petra Preradovića 39, 10000 Zagreb
– Cjeloživotno učenje – put do zaposlenja, Centar za informiranje i savjetovanje o karijeri – CISOK – Trg hrvatskih pavlina 4, Zagreb
– Do boljih kompetencija u području palijativne skrbi na temelju EU iskustva, Škola za medicinske sestre Vrapče – Bolnička cesta 32, 10090 Zagreb-Susedgrad
6. listopada
– Otvoreni dan u Pop-Rock akademiji, Pučko otvoreno učilište Zagreb – Ulica grada Vukovara 6
Kompletan program pogledajte OVDJE.
Pojmovnik
Cjeloživotno učenje (lifelong learning) – sveukupna aktivnost učenja tijekom života s ciljem unapređenja znanja, vještina i kompetencija unutar osobne i građanske te društvene perspektive i/ili perspektive zaposlenja. Obuhvaća učenje u svim životnim razdobljima (od rane mladosti do starosti) i u svim oblicima u kojima se ostvaruje (formalno, neformalno i informalno). Četiri su osnovna, međusobno povezana cilja koja se vezuju uz cjeloživotno učenje: osobno zadovoljstvo i razvoj pojedinca, aktivno građanstvo, društvena uključenost i zapošljivost.
Cjeloživotno obrazovanje (lifelong education) – koncepcija koja obrazovanje promatra kao cjeloživotni proces, a počinje obveznim školovanjem i (formalnim) obrazovanjem te traje cijeli život. Cjeloživotno obrazovanje obuhvaća samo organizirano učenje, a cjeloživotno je učenje šira koncepcija koja uključuje i neorganizirano i spontano stjecanje znanja.
Formalno obrazovanje (formal education) – obrazovanje koje se provodi u različitim akreditiranim obrazovnim institucijama prema odobrenim programima sa ciljem unapređenja znanja, vještina i kompetencija. Najčešće se provodi kao strukturalno, kronološki određeno redovno obrazovanje za mlađe osobe (u pravilu između 5 i 25 godine) u osnovnim i srednjim školama, na sveučilištima i u specijaliziranim programima redovnog strukovnog i visokog obrazovanja.
Neformalno obrazovanje (non-formal education) – svaki oblik obrazovanja koji ne dovodi do stjecanja novih kvalifikacija, odnosno novih diploma ili napredovanja na kvalifikacijskoj ljestvici.Neformalno učenje (non-fomal learning) – učenje uklopljeno u planirane opće ili strukovne aktivnosti koje nisu eksplicitno određene kao učenje (u smislu ciljeva učenja, vremena učenja ili podrške učenju). Obuhvaća i neformalno obrazovanje i neformalno osposobljavanje.
Obrazovanje odraslih (adult education) – pojam koji se razini različito definira. Neke od postojećih definicija određuju obrazovanje odraslih kao: cijeli skup procesa učenja, formalnih i ostalih, u kojem odrasle osobe razvijaju svoje sposobnosti, obogaćuju svoje znanje i unapređuju svoje tehničke ili profesionalne kvalifikacije ili ih preusmjeravaju da bi zadovoljile svoje potrebe ili potrebe svojih društva; svi oblici učenja odraslih osoba poduzeti nakon što su završile inicijalni ciklus obrazovanja i osposobljavanja započet u djetinjstvu; svi oblici nestrukovnog učenja odraslih, bez obzira na to izvodi li se formalno, neformalno ili informalno
Vrednovanje informalnog / neformalnog učenja (validation of informal/nonformal learning) – postupak procjene i priznavanja širokog raspona znanja, know-howa, vještina i kompetencija koje ljudi stječu tijekom svog života unutar različitih okružja, primjerice obrazovanja, rada i slobodnog vremena