Jeste li čuili za riječ influenser? Dolazi od engleskog glagola „to influence“ – „utjecati“, pa bi doslovno influenser značilo „onaj koji utječe ili ima moć utjecati na koga“.
Za neke ste influensere sigurno čuli: Ella Dvornik (blogerica i kći Dine Dvornika), Sonja Kovač (glumica, pjevačica, model, blogerica), Hana Hadžiavdagić (novinarka, voditeljica i poduzetnica iz BiH). Kojim područjem se influenser bavi, ovisi o njegovim preferencijama, ukusu, znanjima i nadasve njegovoj osobnosti. Inluenser je utjecajan zato što je to on. Neki se bave modom, neki putovanjima, neki hranom, a neki i sve to kombiniraju što se onda zove lifestye, odnosno stil života.
Možda mislite da su influenseri isključivo mladi ljudi i da se isključivo mladima obraćaju, no to se pomalo mijenja i sve više osoba u zrelim godinama započinje neobičnu avanturu u svijetu influensera. Jedna od njih je Jadranka Olivari Jirasek (66), modna i putopisna blogerica. Ovo nam je ispričala o sebi:
tekst se nastavlja ispod oglasa
„S blogom Oliva Style krenula sam prije šest godine. Bilo je to, zapravo, na poticaj moje kćerke koja je shvatila da ima mamu koja obožava modu. Svake godine idemo i na neko malo putovanje. Dobro se provedemo, obilazimo muzeje, imamo zadane teme – od hrane, mode, kulture. Putovale smo tako jednom u Milano i jako se zabavljale pa je ona pitala zašto ne bih pisala blog. Ja sam rekla da je to za mlade, a ona je rekla da je baš u tome štos – za žene mojih godina nema blogerica. Ja sad imam 66 godina, a krenula sam prije nekih šest, dakle kad mi je bilo 60 godina.
Za žene iznad 50 nije bilo bloga
Žene mojih godina ne mogu se baš uklopiti u modne blogove koji sada postoje. No, ja ne mislim da je moda rezervirana samo za mlade. Oduvijek volim modu. Kao djevojčica sam crtala modele koji su čak bili objavljivani u Svijetu i sličnim časopisima. Htjela sam biti modna kreatorica, kasnije kostimografkinja, no život me na kraju odveo u drugom smjeru. Završila sam u pravnim vodama. Ali moda je uvijek ostala moja ljubav. Volim odjeću i ljudi primijećuju moj stil.
Kad sam doista vidjela da mena nikakvog bloga za žene mojih godina i da blogerice apsolutno ne vode računa o tome da ima žena i od 40, 50, 60 godina, počela sam pisati svoj blog. Osim bloga tu su i Instagram i Facebook. U početku je to bilo dosta sramežljivo. Objavljivala bih fotke i kratke tekstove i ljudi su me pomalo počeli pratiti. Nakon nekog vremena kako je publika rasla, o meni je tekst objavio jedan portal iz Makedonije. Rekli su ‘najstarija blogerica u regiji’. Od mojih pratitelja, posebno žena, shvatila sam da ih ima dosta iz regije, pa se eto došlo i do Makedonije. Kasnije su se javili još neki mediji i pročulo se.
U budućnosti mislim ovo možda pretvoriti u pravi portal. Čak sam bila i u pregovorima da bih napravila svoju modnu kolekciju, no to je zasad stalo.
Može se tu i zaraditi, ali…
Što se tiče zarađivanja, nekakav interes se pojavio već kad je broj mojih pratitelja prešao 5.000. Ti klijenti su se meni javili preko agencije. No jedan sam takav posao i odbila, na veliko čuđenje svih. Naime, osjetila sam da govoreći o tom proizvodu o kojem se radilo ne bih bila iskrena. To bi se osjetilo i vidjelo i ja to ne želim. Ja srećom, nisam financijski ovisna o ovome, pa mislim da ako već nekoga idem reklamirati, trebam biti jako iskrena.
Blogeri kod nas mogu zaraditi, no za to treba imati jako puno pratitelja. Kod nas je, mislim, ipak jako mali broj onih koji doista nešto i uspiju zaraditi i da su te priče o basnoslovnim ciframa prenapuhane. Valja znati i da agencije za takvo oglašavanje imaju jako male budžete, često se ni ne nudi novac nego odjeća i obuća. To je ono što ja zovem ‘robna razmjena’. Ne zanima ne to da dobijem cipelice ili nešto.
Uvijek nasmijana
Kad objavljujem svoje fotke, objavljujem iz vlastitog fundusa, da tako kažem. Ne posuđujem od nikoga robu. To mi ne pada napamet. Od ničega napravim nešto, što moje pratiteljice oduševljava. Ne mislim da treba potrošiti puno novca da bi se izgledalo lijepo. Osim toga, na svakoj sam fotografiji nasmijana. No to nije maska – doista sam uvijek nasmijana. Jako se veselim svemu i zadovoljna sam životom. Sretna sam sa svojom obitelji, troje djece. Evo, odnedavno i unukom!
I pisanje bloga me jako veseli. Javljaju mi se žene i pitaju za savjet oko promjene stila ili slično, pošalju mi i fotografije pa onda malo ispremiješam tu odjeću, nabacim neku ideju, dodam neki detalj i na kraju budu jako zadovoljne.
Sve oko sebe potičem da krenu s time. No moraju biti vrlo strpljivi, jer neće rezultati doći odmah. Treba imati i malo vještine da se napiše koja dobra rečenice, jer fotke je ipak lakše napraviti. Svi koje zanima moda, putovanja, hrana neka pokušaju. Također imam i objava koje nemaju nužno veze s modom. Objavim sve što me interesira, a ne mogu naći u medijima.”
Na koga influenseri utječu i zašto je to važno?
Influenser je pojam iz oglašivačke industrije. Utjecanje se u ovom kontekstu odnosi na utjecanje na ponašanje kupaca, odnosno na njihovu odluku da kupe određeni proizvod.
Razvojem medija, te pogotovo pojavom društvenih mreža, oglašivači su shvatili da jedna lijepa riječ o njihovom proizvodu od nekoga tko ima moć utjecati na publiku, znači i vrijedi puno više nego silne minute zakupljenog oglasnog prostora u najgledanijem (i najskupljem) terminu na televiziji. Primjerice, koji god odjevni predmet bi na sebe obukla lady Diana, trgovina bi istoga trenutka mogla biti sigurna da će svoju zalihu rasprodati za tili čas. Isto je i s njezinom snahom, uskoro Harryjevom suprugom, lijepom Meghan Markle čiji izbor odjeće, cipela, torbi i šešira začas stvori nestašicu na policama trgovina.
No, za razliku od njih dvije, kojima je ovakva slava tek usputna, ponekad sretna, a ponekad i nesretna okolnost, ima ljudi koji od svoje popularnosti žive i koji naplaćuju svoju sposobnost da na nekoga utječu. To su influenseri.
Influensere možemo podijeliti u četiri kategorije: slavne osobe, stručnjaci za pojedine teme, blogeri i mikro influenseri.
Slavne osobe
Oglašivačka industrija je već dugo svjesna da slavne osobe u kampanjama donose bolje rezultate od klasičnih reklama. Pa tko bi odolio kremi za lice koju koristi i Sharon Stone! No kad slavne osobe reklamiraju neki proizvod, može se postaviti pitanje njihove iskrenosti. S jedne strane, slavnoj osobi se proizvod može doista sviđati pa o njemu govori u superlativima iz srca. No s druge strane, slavne osobe neki proizvod mogu nahvaliti samo kako bi tu uslugu mogle naplatiti dok zaista nemaju nekog interesa za proizvod niti ga koriste u privatnom životu. Također, teško je reći koliko utjecaja imaju slavne osobe s obzirom na vrstu proizvoda koji se reklamira. Možda ćemo odlučiti kupiti neki proizvod za njegu lica samo zato što ga koristi Sharon Stone, no kupujemo li automobil ili stan, iskustvo slavne glumice neće utjecati na naš odabir.
Stručnjaci za pojedine teme
To uključuje novinare, znanstvenike, profesionalne savjetnike. Cijenjeni su u društvu zbog svojeg položaja, obrazovanja, kvalifikacija i iskustva pa ljudi vjeruju njihovoj prosudbi. Ako stručnjak za tehnička područja i, recimo, mobilne uređaje smatra da je neki mobitel bolji od drugoga, savjeti o kupnji koji stižu od takve osobe pomoći će nam da se lakše odlučimo koji model kupiti.
Blogeri i stvaraoci sadržaja
Riječ “blog” zapravo označava web stranicu koju vodi jedna ili više osoba a čiji je ton razgovorni, manje formalan od tona u medijima. Blogeri, odnosno autori bloga, često su specijalizirani za neko područje, primjerice modu, putovanja, kuhanje, zdravlje, glazbu, financije i slično. Oglašivačima su blogeri naročito važni i korisni jer o njihovom proizvodu govore na osoban, ljudima prihvatljiv i pitak način, a sami blogeri, s obzirom da egzistiraju na internetu, mogu doprijeti do jako velikog broja ljudi. Osim web stranica, blogeri uređuju i svoje profile na društvenim mrežama poput Facebooka, Instagrama i slično, a nerijetko imaju i svoje Youtube kanale gdje objavljuju video snimke.
Mikro influenseri
Ovaj tip influensera ne stremi širokoj i vrlo brojnoj publici, već uskom broju ljudi kojima se obraćaju izravno i na osoban način. Oglašivači koji trebaju usluge mikroinfluensera žele doprijeti do specijalne niše ljudi za koje pretpostavljaju da će im biti zanimljiv njihov proizvod. Tu se najčešće radi o tehničkim ili usko specijaliziranim proizvodima, a komunikacija s potencijalnim kupcima je dvostrana i osobna.
Je li oglašavanje preko influensera namijenjeno samo mlađim osobama?
Ukratko – ne. Naime, već neko vrijeme internet i društvene mreže nisu rezervirane samo za mlađe. Uzmemo li da se world wide web pojavio početkom devedesetih, a prve društvene mreže poput Facebooka 2004. godine, jasno je da su i tinejdžeri koji su uvijek prvi u prihvaćanju takvih novotarija, u međuvremenu odrasli pa i zašli u najbolje godine. Društvene mreže danas koristi više od tri milijuna ljudi. Procjenjuje se da čak 72 posto osoba starijih od 50 godina koristi društvene mreže, najčešće Facebook, no sve je popularniji i Instagram i Twitter.
Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”.
tekst se nastavlja ispod oglasa