Vijesti
Trebali li državni mirovinski fond preuzeti gubitke privatne tvrtke?
Hrelja je profitirao, pa ako i nije kapnulo nešto sa strane, kupio je 4.000 obiteljskih glasova bivših Royalovih klijenata. Posljedice takve trgovine plaćamo svi mi, smatraju u Sindikatu umirovljenika.
Silvano Hrelja je profitirao, pa ako i nije kapnulo nešto sa strane, kupio je 4.000 obiteljskih glasova bivših Royalovih klijenata. Posljedice takve trgovine plaćamo svi mi, poručuju iz Sindikata umirovljenika. Tekst iz Glasa umirovljenika prenosimo u cijelosti.
Zadnjeg dana u studenom 79 saborskih zastupnika podržalo je proračun Vlade premijera Plenkovića za 2018. godinu. Podržao ga je i jedan opozicijski zastupnik, predsjednik Hrvatske stranke umirovljenika, Silvano Hrelja. Dan kasnije, mediji objavljuju i razlog tog postupka. Kako objašnjava Hrelja, proračun je podržao jer će vladajući podržati njegov prijedlog, odnosno, riješiti problem Royal osiguranja, o kojem ovisi oko 600 bivših umirovljenika Luke Rijeka, odnosno, ukupno njih 1.300 u cijeloj osmoj izbornoj jedinici, objašnjava Hrelja.
„Ovo je jedan od gorućih umirovljeničkih problema za čije rješenje će biti potrebno stotinu milijuna kuna u deset godina. Vlada će prihvatiti prijedlog zakona u kojem stoji da će oštećeni umirovljenici dobiti sve zaostatke koji im nisu isplaćivani od propasti fonda Royal do danas”, istaknuo je predsjednik HSU-a te dodao kako je osigurana daljnja isplata punog iznosa mirovine.
Da bi s Vladom mogao ostvariti “projektnu suradnju” Hrelja je najavio još početkom svibnja ove godine neposredno nakon što je Andrej Plenković uspio presložiti Vladu pomoću petero zastupnika HNS-a. Međutim, u to je vrijeme govorio da će podržati neke Vladine projekte vezano za umirovljeničku populaciju, ali samo pod uvjetom ako HDZ prije toga skupi većinu od barem 80 zastupnika.
Hrelja je tako postao već sedmi zastupnik koji je barem jednom podržao ili trajno podržava Vladu HDZ-a, a koji je u Sabor ušao na koalicijskoj listi zajedno sa SDP-om.
Gdje su nestali novci Royala?
Što, dakle, znači Hreljin glas podrške proračunu? Zauzvrat, Vlada je podržala njegov prijedlog Zakona o nastavku isplate dokupljenih mirovina što znači da će država za 3.840 umirovljenika koji su većinom radili u državnim firmama i otišli u prijevremenu mirovinu u prosjeku isplaćivati oko 400 kuna na mjesec. Podsjetimo, do 2014. ta im je sredstva isplaćivalo privatno poduzeće Royal, no ono je propalo.
Da se „Hreljin zakon” koji su službeno predložili Klub nezavisnih zastupnika i HSU-a te Klub Mosta, donese po hitnom postupku usprotivili su se saborski zastupnici SDP-a. „Nitko se ne protivi tome da se pomogne umirovljenicima, no otvoreno je pitanje zašto je Royal osiguranje propalo”, rekao je Mirando Mrsić. „Ne bi se trebalo dovesti u situaciju da se na teret poreznih obveznika saniraju dubioze privatnog trgovačkog društva bez da se znaju uzroci njegovih gubitaka”, kazao je.
Ideja Royala i njegovog vlasnika Ive Bulaša, bila je hvale vrijedan inovativni projekt u koji je uspio uvjeriti brojne državne tvrtke da visoke otpremnine za radnike kojih se žele riješiti, a nisu ostvarili uvjete za tzv. punu starosnu mirovinu, uplate njima i pošalju ih u prijevremenu, a „Royal – međugeneracijska solidarnost”, će takvim umirovljenicima doživotno isplaćivati od 200 do 1000 kuna dodatka mjesečno. Royal se, dakle, bavio dokupom mirovine, odnosno doživotnom otpremninom. Tako su se brojne tvrtke oslobodile viška radnika i poreza na otpremnine, te je u prijevremenu mirovinu od 1990. tako otišlo oko 3860 osoba iz oko 250 poduzeća. Većinom iz državnih, a najviše ih je bilo iz Luke Rijeka – gotovo 600.
To što je tu ulogu sada preuzela država, Hrelji nije ništa sporno: „To je u redu pošto je država taj institut podržala, dala mu poseban porezni status, ugradila u kolektivne ugovore nekih državnih tvrtki i promovirala do 2006. godine. Nama je cilj da ti ljudi dobiju ono što su potpisali”, kaže Hrelja. Tako od ožujka ove godine Vlada za ta sredstva izdvaja 13 do 15 milijuna kuna na račune oštećenih umirovljenika. Isti status, naravno, neće doživjeti preostali prijevremeni umirovljenici, već će im se i dalje oduzimati njihova penalizacija.
Sutra neki drugi mirovinski fond?
Dodajmo tome kako je Hrelja ovaj zakon predlagao već godinama te, iako su bili u koaliciji, odbila ga je Milanovićeva vlada. Tadašnji ministar Mrsić odbijanje takvog prijedloga objasnio je riječima kako se država ne smije miješati u poslovanje privatnog poduzeća. Prema mišljenju umirovljeničkih udruga, Matice i Sindikata umirovljenika, takvo je stajalište posve ispravno, jer je ovako Hrelja napravio štetu mirovinskom fondu od oko 200-300 milijuna kuna, a sutra bi to mogao biti i neki obvezni mirovinski fond koji će propasti ili neki drugi „hrvatski inovativni proizvod” kojim bi se u državni fond„udomilo” nekih novih četiri tisuće štediša iz privatnog bankrotiranog mirovinskog fonda. Takvi presedani su suludi, pogotovo što se ne zna gdje je završio Royalov novac i koje posljedice snosi Bulaš za svoje promašene investicije.
Sindikat umirovljenika Hrvatske godinama se zalagao da se problem prevarenih radnika od strane privatne tvrtke riješi tako da se potrebna kompenzacija osigura iz troškova posebne namjene, ali ne da se zbog kupovine jednog zastupničkog glasa stvori teret od više stotina milijuna kuna, sanira privatne gubitke i k tome posredno neravnopravno tretira sve druge prijevremeno umirovljene radnike. Hrelja je profitirao, pa ako i nije kapnulo nešto sa strane, kupio je 4.000 obiteljskih glasova bivših Royalovih klijenata. Posljedice takve trgovine plaćamo svi mi. (Ivana Dragija, Glas umirovljenika)